Løsninger på utdannelse
«Dagens barn vil bli morgendagens sivilisasjon.» – LRH
Så tidlig som i 1950 advarte L. Ron Hubbard om at enhver reduksjon i kvaliteten på utdannelse ville ha en alvorlig innvirkning på livskvaliteten. Spesielt og mest inntrengende sa han:
«Formålet og målet til ethvert samfunn når det tar for seg problemet med utdannelse, er å øke evnene, initiativet og det kulturelle nivået, og gjennom alle disse, samfunnets overlevelsesnivå. Og når et samfunn glemmer bare én av disse tingene, ødelegger det seg selv gjennom sine egne utdannelsesmedier.»
Flere tiår senere har L. Ron Hubbards observasjon vist seg å holde stikk med en marerittaktig presisjon, og den fortsatte oppløsningen av sosiale infrastrukturer kan meget vel vise seg å være uunngåelig med mindre forfallet i utdannelsessystemene stanses. For bare å nevne et par foruroligende fakta: Over 45 prosent av alle elever som forlater eller fullfører eksamen på videregående skole, mangler de nødvendige lese- og skriveferdighetene som hverdagslivet avhenger av. Frafallet av elever på amerikanske videregående skoler ligger på omkring 30 prosent i indre bydeler. Ifølge formannen for en lærerforening forlater opptil 50 prosent av alle nye lærere yrket i løpet av de første fem årene, delvis på grunn av antydede trusler om fysisk vold; og resultatene fra de amerikanske standardiserte prøvene for høyere utdannelse har sunket til et nivå som ligger langt under det som ble oppnådd av elever bare noen få tiår tidligere.
Andre steder i den vestlige verden er tallene knapt mer oppmuntrende. En britisk offentlig undersøkelse rapporterte at en fjerdedel av den engelske arbeidsstyrken er ute av stand til å legge sammen menyprisene for en hamburger, pommes frites, eplekake og kaffe. En av fem britiske elever kunne ikke peke ut Storbritannia korrekt på et verdenskart. Alt i alt innebærer disse triste tallene et nedslående økonomisk scenario, med årlige kostnader for bedrifter i form av tapt produksjon og gjenopplæring som nå ligger i nærheten av 250 milliarder dollar. Når man tar i betraktning den uhyggelige forbindelsen mellom analfabetisme og kriminalitet, blir verdens utdannelsesnederlag for nedslående til å telles.